|
dla strugających w domowym zaciszu
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
szpaku86
Dołączył: 10 Sty 2010
Posty: 975
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 3 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Zabrze, Wisla, Hull
|
Wysłany: 08 Mar 2022, Wto 19:12 Temat postu: BMW M3 (Tour De Corse 89) F.Chatriot / M.Perin 1:24 beemax |
|
|
Witam
Chciałbym przedstawić efekt finalny prac nad modelem BMW. Na początku tradycyjnie wstęp.
[link widoczny dla zalogowanych]
BMW M3 Prodrive
BMW M3 jest trzecim projektem firmy Prodrive. Auto w 1987 roku przystosowano do Brytyjskich Mistrzostw Samochodów Turystycznych oraz stworzono rajdową wersję samochodu która brała udział w pełnym cyklu Rajdowych Mistrzostw Francji i Belgii. Na pierwszy rajdowy sukces nie trzeba było długo czekać gdyż tego samego roku Francuski kierowca Bernard Beguin zwyciężył w rajdzie Korsyki swoim BMW M3 pokonując fabryczny team Lancii który dysponował samochodami z napędem na cztery kola. Generalnie rzecz biorąc BMW M3 i Ford Sierra RS 500 to dwa ostatnie samochody z napędem na tył które były w stanie rywalizować i wygrywać w rajdach z autami z napędem na cztery kola.
Prodrivowe M3ki zdominowały Brytyjskie Mistrzostwa Samochodów Turystycznych zdobywając tytuły mistrzowskie w latach od 1988 do 1990. W Rajdowych Mistrzostwach Belgi Patrick Snijers wywalczył tytuł w roku 1988 a Marc Duez w 1989, natomiast w Rajdowych Mistrzostwach Francji dwukrotnie tytuł wywalczył François Chatriot.
Sukces programu M3 Prodrive przyciągnął uwagę Subaru co zaowocowało współpracą obu firm w latach 1990 do 2008.
[link widoczny dla zalogowanych]
Bernard Beguin podczas rajdu Korsyki 1987
François Chatriot i BMW M3 Prodrive
[link widoczny dla zalogowanych]
Bez cienia wątpliwości można powiedzieć że rajdowe M3 i François Chatriot byli stworzeni dla siebie... Już podczas swojego debiutu w BMW w 1987 roku Chatriot zajął drugie miejsce w rajdzie Critérium des Cévennes.
Rok 1988 zaczął się dla francuskiej załogi bardzo obiecująco, na pięć rajdów cztery razy podium z czego dwa razy na najwyższym stopniu. Niestety druga połowa sezonu to problemy techniczne z samochodem przez co załoga nie ukończyła czterech rajdów i finalnie uplasowała się na czwartym miejscu w mistrzostwach Francji.
Na sezon 1989 załoga dostała BMW M3 o numerach rejestracyjnych ADZ 9667 i to właśnie miniaturę tego auta mam przyjemność przedstawić. Równa i konsekwentna jazda przyniosła sześć zwycięstw w sezonie, pozostałe rajdy to miejsca na podium i tylko jedne nieukończone zawody. W efekcie Chatriot zdobywa tytuł Mistrza Francji.
Rok 1990 to kontynuacja pasma sukcesów załogi Chatriot / Périn i kolejne mistrzostwo Francji. Załoga używała samochodu o numerach rejestracyjnych D116 POV które miałem okazje widzieć w Muzeum Motoryzacji w Donington Park i na którego podstawie budowałem mój model.
Faktem jest że we wszystkich ukończonych rajdach w BMW Francuski kierowca po za podium znalazł się tylko raz...
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Kilka zdjęć z rajdu Korsyki 1989. Po pierwszym dniu rywalizacji załoga Chatriot / Périn prowadziła w rajdzie, niestety drogiego dnia załamała się pogoda... Na mokrej nawierzchni załga BMW musiała uznać wyższość Lancii z napędem na cztery kola i mimo dorabianiu strat finalnie Chatriot / Périn ukończyli rajd na drugim miejscu.
Model
Prace na tym projektem trwały dziewięć miesięcy a to za sprawom dodatków i modyfikacji które trzeba było wykonać by przystosować model do specyfikacji auta rajdowego. Model Beemaxa nawet z dedykowanymi blaszkami i kalkami które trzeba było dokupić osobno nadal bardziej przypominał samochód wyścigowy a nie rajdowy... Nieprawidłowy układ wydechowy, za niskie zawieszenie, brak osłony silnika, uchwytu na kaski czy choćby nawet gaśnicy we wnętrzu samochodu to tylko niektóre przykłady błędów merytorycznych i braków w modelu... Brakujące elementy podbierałem z innych modeli, głownie Subaru Imprezy która tak jak rajdowe BMW budowana była przez Prodrive wiec części są zgodne. Plusem modelu jest dobre spasowanie części i podatność na modyfikacje dzięki czemu praca nad modelem była przyjemna a efekt finalny jest zadowalający.
Poniżej pełna lista modyfikacji modelu i galeria końcowa.
Lista modyfikacji i przeróbek nadwozia:
- czerwone pola na karoserii są malowane a nie wykonane kalkami
- naklejki Bastos - dodatkowe kalki Beemax oraz Renaissance
- zaślepiona klapka wlewu paliwa
- zaślepiony wlot powietrza w przednim zderzaku
- dodane śruby mocujące halogeny na masce
- zapinki na masce i klapie - zestaw blaszek Beemax
- dorobione końcówki spryskiwaczy przedniej szyby
- dorobione awaryjne odcięcie zasilania i paliwa na podszybiu
- zmienione wycieraczki przedniej szyby - BMW M3 Fujimi
- zmienione zamki w drzwiach
- zmodyfikowane zaślepki halogenów w przednim zderzaku
- siatka w przednim zderzaku - blaszki Beemax
- zmodyfikowane odbłyśniki tylnych lamp
- wlew paliwa - blaszki Beemx pomalowane na odpowiedni kolor
- dorobiona podstawa emblematu M3 na grillu
- zmodyfikowane wloty powietrza na dachu
- zmodyfikowana antena
- dodane śruby w felgach - scalecars.onlie (SCO-R004)
- dodane wentyle - scalecars.online (SCO-R002)
- znaczniki opon - naklejki Decalcas
- logo Pirelli - naklejki Beemax i Tamyia
- znaczniki przednich felg
- dodane tylne chlapacze - zestaw blaszek Beemax
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Lista modyfikacji i dodatków podwozia i silnika:
- podwyższone o 1mm zawieszenie
- tarcze hamulcowe - zestaw blaszek Beemax
- uśnięte hydrauliczne podnośniki samochodu
- usunięty zbiornik z płynem gaśniczym
- usunięta oryginalna chłodnica oleju skrzyni biegów
- usunięty oryginalny układ wydechowy
- usunięta osłona zbiornika paliwa
- dodana chłodnica oleju skrzyni biegów wraz z przewodami i końcówkami przewodów - Top Studio 0,6 mm + scalcarsc.online ( SCO-R006 )
- zrobiony od podstaw układ wydechowy (katalizator pochodzi z BMW M3 Fujimi)
- dodana osłona silnika - zmodyfikowana blaszka Hobby Design dedykowana do Subaru Imprezy 98
- zaślepione dziury w nadkolach
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Lista modyfikacji i przeróbek wnętrza:
- odpowiednio zmodyfikowana klatka bezpieczeństwa
- dorobione imitacje gąbkowych ochraniaczy na klatce bezpieczeństwa
- dorobiona latarka od strony pilota
- dorobione wzmocnienia tylnej pułki
- dodane nity w tylnej półce
- dodane przewody elektryczne
- dodane przewody paliwowe z kocówkami - Top Studio 0,6 mm + scalcarsc.online ( SCO-R006 )
- dodany zbiornik z płynem gaśniczym i przewodami - Top Studio 0,6 mm
- dodana konsola sterowania z przewodami
- dodana Dźwignia hamulca ręcznego z przewodem - blaszki Beemax + końcówka scalecars.onlie
- zmieniony drążek zmiany biegów - Subaru Impreza 99
- dodany uchwyt na kaski z dorobioną ramą - Subaru Impreza 2001
- dodana, zmodyfikowana i oklejona kevlarem podstopnica pilota - Subaru Impreza 2001
- dorobione mocowanie podstopnicy pilota
- dorobiona i oklejona kewlarem podstopnica kierowcy
- dodana metalowa podstopnica kierowcy - blaski Beemax
- prawidłowo umiejscowiony pedał gazu/przepustnicy z dorobionym cięgnem
- dorobione maty antypoślizgowe na pedałach hamulca i sprzęgła
- dodana ręczna gaśnica od strony pilota - Subaru Impreza 2001
- oklejone kevlarem tyły foteli
- materiałowe pasy bezpieczeństwa z zapinkami - Beemax
- malowana imitacja wzoru tapicerki na drzwiach
- zmodyfikowany pulpit i konsola centralna - Renaissance
- dodane Przełączniki ON/OFF - scalecars.online (SCO-R001)
- dodane kevlarove mocowanie zegarów pilota
- dorobione przewody interkomu
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]
Na koniec zdjęcie z Donigton Park
[link widoczny dla zalogowanych]
Pozdrawiam
Krzysztof
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
Adifoto
Dołączył: 30 Sie 2016
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 1 raz Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Jelenia Góra / Dublin
|
Wysłany: 03 Kwi 2022, Nie 12:31 Temat postu: |
|
|
Sztos
Jednym słowem sztos. Krzychu, wszystkie Twoje modele rajdówek są w tak precyzyjnym stopniu wykonane i każdy model tak starannie zrobiony w najdrobniejszym szczególe, zawsze oglądając Twoje prace w trakcie prac i w galerii jestem w szoku.
Model z pudełka a Twój to dwa inne światy i ja wybieram Twój świat
Chciałbym zobaczyć Twoje modele w jednym miejscu, wróć, wróć......chciałbym mieć Twoje modele bo wtedy jest się czym chwalić i cieszyć oko
Krzychu, gratuluję i jednocześnie ubolewam, że na forum zagląda coraz mniej osób
Pozdrawiam
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat |
Autor |
Wiadomość |
madmax
rallyholick
Dołączył: 08 Mar 2007
Posty: 2937
Przeczytał: 0 tematów
Pomógł: 7 razy Ostrzeżeń: 0/3 Skąd: Celestynów/Warszawa
|
Wysłany: 29 Kwi 2022, Pią 15:32 Temat postu: |
|
|
Uwaga będzie cukier słodycz i lizanie tyłka...
Dla mnie Krzysiek poziom Twojego modelarstwa oraz przedstawiania swojej pracy w warsztatach i w galeriach jest na najwyższym Światom poziomie... Do modeli nie ma się co czepiać bo było by to świętokradztwo... do pełni perfekcji brakuje tylko jakieś wersji "Full open" dlatego z niecierpliwością czekam na warsztat Lancii 1/12 i tego co nam tam pokażesz. Galeria i Model bajka.
Pozor
PS. Jeśli kolejny warsztqat Twojego modelu pojawi się na naszej grupie FB to będę zaszczycony... choć znam Twoje zdanie na ten temat i je szanuję
Post został pochwalony 0 razy
|
|
Powrót do góry |
|
|
|
|
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
|